Bilde av boken «redefining Realness» av Janet Mock.

Bokanmeldelse: Redefining Realness

I 2011 bestemte Janet Mock seg for å stå frem og fortelle hele verden at hun er en transkvinne. Janet vokste opp på Hawaii. I 20-årene forlot hun sin bakgrunn og forhistorie og dro til New York hvor hun tok en mastergrad i journalistikk. Artikkelen om henne i 2011 har fått tittelen «I Was Born a Boy». Janet valgte ikke selv denne tittelen, men protesterte mot denne siden hun aldri følte at hun ble født som gutt. Det var det andre enn henne som bestemte at hun var.

I en verden hvor transpersoner sjeldent blir forstått for hvem vi er har vi lite kontroll over hvordan vi som gruppe omtales av media, Derfor valgte Janet Mock å skrive sin egen historie i bokform. Boken kom ut på nyåret i år, og har blitt en New York Times bestselger. Boken er en åpen og veldig ærlig historie om hvordan det er å vokse opp som en fattig jente med blandet etnisk bakgrunn, og i en turbulent familiesituasjon. Hennes historie begynner som barn og hennes første forsøk på å leve opp til rollen som «gutt». Da hun kom i tenårene møtte hun en annen transjente som var et par år eldre. Sammen utforsket de sin egen identitet i en verden som ikke forsto dem.

Janet begynte på hormonbehandling som 15-åring, noe hun ordnet selv. Da hun var 18 år dro hun til Thailand og ble operert. Siden hun kom fra en fattig familie måtte hun tjene pengene til denne selv. Den enkleste måten, og den eneste reelle måten kanskje, var å jobbe på gaten som prostituert. På tross av hennes kamp for å finne seg selv og bli akseptert både hjemme og på skolen, klarte hun også å skaffe seg en høyere utdannelse som den første i sin familie.

Boken hennes er ikke bare en ærlig historie, men en hjertevarm og nær skildring av hennes oppvekst. Dette er ikke bare en historie for de av oss som deler hennes historie som transkvinne, men også alle andre som har hatt en vanskelig oppvekst enten det er fattigdom, rasisme eller seksuelt misbruk. Heldigvis har historien en lykkelig slutt. Historier om transpersoner har en tendens til å ende tragisk. Ofte fordi hvordan transpersoner behandles av samfunnet er tragisk, men det er allikevel noe forfriskende med Janet Mocks historie og det faktum at den enda ikke er slutt. Hun har etter at boken kom ut blitt en mye omtalt transkvinne i amerikansk media, og allerede gjort utrolig mye bra for synligheten til vår gruppe.

Boken er en av de beste jeg har lest på lenge uavhengig av tema. Dette er en bok du ikke lett kan legge fra deg. Anbefales med alle mulige tomler opp, stjerner og smilefjes!

Fremhevede innlegg

Legg igjen en kommentar